Gezond tandvlees: de basis voor een gezonde mond

Weet je dat het net zo belangrijk is om goed voor je tandvlees te zorgen als voor je gebit?
Want problemen met je tandvlees kunnen ernstige gevolgen hebben. En niet alleen voor je tanden en kiezen.

Bloeden bij poetsen of stokeren
Tandvleesontsteking wordt veroorzaakt door bacteriën. Die zitten samen met etensrestjes en speeksel in dat witte laagje dat op en tussen je tanden en kiezen ontstaat. Als je dat niet regelmatig weghaalt, raakt je tandvlees geïrriteerd en kan het opzwellen of gaan bloeden bij het poetsen of stokeren. Ook een vieze smaak in je mond of een slechte adem kunnen duiden op gingivitis, het eerste stadium van ontstoken tandvlees.

Voorkom verlies van tanden en kiezen
Als er eenmaal verharde tandplak onder je tandvlees zit, dan kom je daar zelf niet meer bij. Dat tandsteen moet je professioneel laten verwijderen door je mondzorgverlener om een ernstige tandvleesontsteking (parodontitis) te voorkomen. De ontsteking kan zich namelijk uitbreiden richting kaakbot. Het tandvlees sluit dan niet meer straks aan rond je tanden en kiezen en die kun je dan uiteindelijk verliezen.

Meer risico op andere aandoeningen
Maar dat is niet het enige risico van ongezond tandvlees. Je hebt ook nog eens een grotere kans op het ontwikkelen of verergeren van aandoeningen, zoals diabetes, beroerte en hart- en vaatziekten.

Volg de basisadviezen voor een gezonde mond op
Dus het voorkomen van tandvleesproblemen is erg belangrijk. Volg daarom de basisadviezen voor een gezonde mond op:

– Poest 2 keer 2 minuten per dag bij voorkeur elektrisch
– Gebruik dagelijks stokertjes of ragertjes om ook de ruimtes tussen je tanden en kiezen goed schoon te houden
– Let op je eet- en drinkgedrag en stop met roken
– Sla je controles bij de tandarts of mondhygiënist niet over

Heb je vragen?

Neem bij twijfel over je tandvlees of andere problemen gewoon contact op met onze praktijk.

Bron: Allesoverhetgebit.nl