Naar de tandarts in coronatijd

De coronamaatregelen worden versoepeld. Maar wat betekent dat voor jou als je binnenkort naar de tandarts, mondhygiënist of tandprotheticus moet?

Stel afspraak niet onnodig uit

Misschien ben je vanwege corona al weer een tijdje niet naar je mondzorgverlener geweest. Best begrijpelijk, maar niet verstandig. Want een afspraak blijven uitstellen, kan op termijn gevolgen hebben voor je mondgezondheid.

Controles zijn belangrijk

Regelmatige controles en op tijd ingrijpen zijn essentieel voor de gezondheid van je gebit en die is weer bepalend voor je algemene gezondheid. Dus wacht niet langer en maak een afspraak. Maar ook nu de coronamaatregelen versoepeld zijn, is er nog wel een aantal zaken waarmee je rekening moet houden als je naar de tandarts, mondhygiënist of tandprotheticus gaat.

Beantwoord gezondsheidsvragen eerlijk

Zo worden er eerst vragen over je gezondheid gesteld. Omdat besmettingen nog altijd mogelijk zijn, is het belangrijk dat je die eerlijk beantwoord. Voor je eigen veiligheid én die van anderen. Indien mogelijk kan je mondzorgverlener besluiten je op een later moment te behandelen.

Stel bij duidelijk coronaklachten afspraak uit

Bij vaak voorkomende klachten die bij corona passen, zoals:

• verkoudheidsklachten zoals neusverkoudheid, loopneus, niezen, keelpijn;
  • hoesten;
  • benauwdheid;
  • verhoging of koorts;
  • plotseling verlies van reuk en/of smaak (zonder neusverstopping)

is het advies nog steeds om de afspraak bij je mondzorgverlener uit te stellen.

Na vaccinatie gelden dezelfde regels

Ook als je bent ingeënt tegen corona is het belangrijk dat je die vragen beantwoordt. Het is namelijk nog niet bekend of iemand die gevaccineerd is toch het virus kan verspreiden.

Heb je hooikoorts?

Het kan natuurlijk dat je al langere tijd milde klachten hebt, bijvoorbeeld in geval van hooikoorts. Als je mondzorgverlener weet dat je daar last van hebt, hoef je je afspraak niet af te zeggen. En als je die klachten langer dan 14 dagen hebt, mag je ook gewoon naar de mondzorgverlener.

Hoe zit het bij kinderen?

Voor kinderen tot en met 12 jaar kun je aanhouden dat als ze weer naar school of de opvang mogen én zij 24 uur volledig klachtenvrij zijn, zij ook naar de mondzorgverlener mogen. Bij aanhoudende milde klachten mag je na 7 dagen na het begin van de klachten weer een afspraak voor ze maken.

Houd je aan de basisregels

Verder gelden nog steeds de volgende basisregels in de mondzorgpraktijk:

1. Desinfecteer bij binnenkomst je handen
  2. Houd in de wachtkamer 1,5 meter afstand
  3. Schud geen handen

Als je wilt, kun je uiteraard een mondmasker dragen. Als de mondzorgpraktijk het van je verlangt, zet dat maskertje dan op. En als het kan, kom dan het liefst alleen naar de praktijk.

Poetshoek en toilet weer open

Om besmetting te voorkomen, liggen er nog geen tijdschriften en speelgoed in de wachtkamer. Maar je mag wel weer gebruik maken van het toilet en/of de poetsgelegenheid.

Verzorg je mond ook zelf goed

Blijf vooral ook zelf je mond goed verzorgen: twee keer per dag twee minuten poetsen met een fluoridetandpasta en dagelijks tussen je tanden en kiezen rageren of stokeren. En loop niet te lang door met klachten als bloedend tandvlees, want dat kan bijvoorbeeld duiden op een ontsteking.

Trek bij twijfel aan de bel

Neem bij twijfel áltijd contact op met je tandarts, mondhygiënist of tandprotheticus. Wij staan voor je klaar om je vakkundig en veilig te helpen.